Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä cobaink
#73704
Huopalahdentien varrella olevalle toimistotontille, osoitteessa Rakuunantie 19, suunnitellaan uusien pääosin seitsemänkerroksisten asuinkerrostalojen rakentamista. Kerrosalaa tuleee noin 12 500 m2. Pysäköintipaikat on tarkoitus sijoittaa maan alle. Osoitteeseen Luuvaniementie 2-6 suunnitellaan kahta kahdeksankerroksisista kerrostaloa tonttien etelälaitaan täydentämään olemassa olevaa rakennuskantaa. Tontteja on tarkoitus laajentaa jonkin verran puistoon etelän suuntaan. Uutta kerrosalaa tulee noin 5 500 m2. Autopaikat suunnitellaan tontille maanpäällisinä. Piha-alueet suunnitellaan nykyistä viihtyisimmiksi.
http://kartta.hel.fi/Applications/hanke ... 80&map=yes

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä Clepe
#73706
Kiva että Munkkiniemeä laajennetaan, mutta kyllä tohon Huopalahdentien tontille saisi mahtumaan vaikka tuplasti enemmän.

Ja ennenkaikkea, onkohan tässä nyt ihan pakko kaventaa tota Huopalahdentietä? Mielestäni toi on kaupunkikuvallisesti aika arvelluttava ratkaisu. Toi kadun leveys on kuitenkin niitä harvoja asioita mitä Munkkiniemi-Haaga -suunnitelmasta toteutui, joten sitä pitäisi noudattaa myös jatkossa. Lisäksi toi talouskaistajärjestely on yksinkertaisuudessaan nerokas ja sille olisi erityisesti käyttöä mahdollisissa seuraavissa kortteleissa pohjoiseen päin, missä muuta rinnakkaiskatua ei ole.
Avatar
tekijänä Urbaani
#73711
Ihan kelvolliselta tuo näyttää. Tehokkuutta voisi toki olla enemmänkin, mutta otan jokaisen kaupunkia tiivistävän hankkeen ilolla vastaan.
Avatar
tekijänä RV
#73732
Nyt nimbyilen; harmillista, ettei Ilmalan vesitorneja enää näe Hakamäentieltä tai oikeastaan mistään.
tekijänä pallo
#73736
RV kirjoitti:Nyt nimbyilen; harmillista, ettei Ilmalan vesitorneja enää näe Hakamäentieltä tai oikeastaan mistään.
Samaa mieltä, rakennukset ovat jokseenkin ikonisia.
Avatar
tekijänä RV
#73854
Tuossa on nimenomaan tuota alueen yleisilmettä ja vielä meidän aikalaisillemme kutakuinkin suht arvotonta (mutta nousussa) 50-luvun arkkitehtuurin kunnioittamista, mitä itse olen lujasti ajanut mitä tulee em. kaikenlaisiin Herttoniemen alueen suunnitelmiin. Peukku!
tekijänä zeizei
#73856
Pahimmat ikkunoiden haulikkosijoittelut on jätetty pois, mutta pientä heittelyä näissäkin on. Varmaan vain ihan kiusaksi. :)
tekijänä töntsö
#73857
Tuo pieni heitto on melkein pahempi kuin ne kunnolla räiskityt. Näyttää lähinnä siltä että olisi vahingossa rakennettu pari ikkunaa vähän väärään kohtaan, laukaisee vielä jonkun OCD:n tuommoinen :-D Muuten ihan kivan näköisiä
tekijänä hmikko
#73860
RV kirjoitti:Tuossa on nimenomaan tuota alueen yleisilmettä ja vielä meidän aikalaisillemme kutakuinkin suht arvotonta (mutta nousussa) 50-luvun arkkitehtuurin kunnioittamista, mitä itse olen lujasti ajanut mitä tulee em. kaikenlaisiin Herttoniemen alueen suunnitelmiin. Peukku!
50-luvun asuintalot alkavat kyllä olla arvossaan, sanoisin. Asun itse tämmöisessä, ja myöhempiä normeja suuremmat ikkunat ja huonekorkeus ovat iso plussa, samoin rakentamisen laatu (atomipomminkestävään kantavaan seinään ei meinaa saada porattua ruuville reikää millään vehkeellä). Mutu-pohjalta liikerakennuksille on käymässä huonommin, kun eivät vastaa "nykyvaatimuksia" ja ovat usein ainakin pääkaupunkiseudulla pieniä kysyntään nähden (esim. Kassatalo).

Noissa vanhan lähiön tyyliä noudattelevissa uusissa tuppaa olemaan vikana se, että pihat ovat nykynormin mukaan täynnä parkkipaikkoja ja autotalleja, mikä estää jokseenkin täydellisesti semmoisen vihreän tunnelman syntymisen kuin on esim. Tapiolan vanhoissa osissa. Siellä pysäköinti on kadun varressa ja tietysti autopaikkojen määrä oleellisesti pienempi.
Avatar
tekijänä RV
#73867
hmikko kirjoitti:
RV kirjoitti:Tuossa on nimenomaan tuota alueen yleisilmettä ja vielä meidän aikalaisillemme kutakuinkin suht arvotonta (mutta nousussa) 50-luvun arkkitehtuurin kunnioittamista, mitä itse olen lujasti ajanut mitä tulee em. kaikenlaisiin Herttoniemen alueen suunnitelmiin. Peukku!
50-luvun asuintalot alkavat kyllä olla arvossaan, sanoisin. Asun itse tämmöisessä, ja myöhempiä normeja suuremmat ikkunat ja huonekorkeus ovat iso plussa, samoin rakentamisen laatu (atomipomminkestävään kantavaan seinään ei meinaa saada porattua ruuville reikää millään vehkeellä). Mutu-pohjalta liikerakennuksille on käymässä huonommin, kun eivät vastaa "nykyvaatimuksia" ja ovat usein ainakin pääkaupunkiseudulla pieniä kysyntään nähden (esim. Kassatalo).

Noissa vanhan lähiön tyyliä noudattelevissa uusissa tuppaa olemaan vikana se, että pihat ovat nykynormin mukaan täynnä parkkipaikkoja ja autotalleja, mikä estää jokseenkin täydellisesti semmoisen vihreän tunnelman syntymisen kuin on esim. Tapiolan vanhoissa osissa. Siellä pysäköinti on kadun varressa ja tietysti autopaikkojen määrä oleellisesti pienempi.

Juu, 50-luvulla eivät parkkikentät vielä olleet tarpeellisia, enkä niiden fani olekaan; itse asiassa autotallit (kuten pitääkin) olivat ainakin pienen mittakaavan alueilla yleisiä, ja kadut olivat kapeita. 50-luvun aikana rakennetuissa alueissa on hieno vehreä tunnelma, itsekin olen (tosin OKT) vuoden 1952 talossa asunut. Alueella Porvoon Aunelassa oli mielenkiintoisia sen ajan futuristisia uusien asumiskonseptien yrityksiä, jotka muun muassa tasakattojen vuoksi kärsivät merkittävistä sadevahingoista ja ovat arkkitehtuuriltaan ehkäpä kuvan ottamisen arvoisiakin jos paikalle sattuu. Vuorineuvos Ensio Miettinen ainakin rakennutti näitä 1950-1960, hänet olenkin tuntenut ja lienee kuuluisimpia kaupungin asukkeja.
Avatar
tekijänä Urbaani
#73940
Oikeus hylkäsi betoniteollisuuden valituksen: Helsinki sai kaavoittaa puutaloalueen

Kuva

Malminkartano Asemakaavalla saa suitsia myös rakennusten runkomateriaaleja. Korkein hallinto-oikeus (KHO) katsoo tuoreessa päätöksessään, ettei Helsingin kaupunki tehnyt väärin hyväksyessään Malminkartanoon suunnitellun Honkasuon asuinalueen asemakaavan, jonka mukaan kaikkien rakennusten tulee olla puurakenteisia.

Asiasta KHO:hon valittanut Betoniteollisuus ry näkee ratkaisussa ennakkopäätöksen luonnetta. Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila ei pidä päätöstä kovinkaan hyvin, tai ainakaan selkeästi, perusteltuna.

”Menee munkkilatinan puolelle”, Mattila muotoilee.

Puun suosimista on perusteltu muun muassa suotuisilla ympäristövaikutuksilla.

”Meidän mielestämme ei voi kaavamaisesti sanoa, että joku rakennusmateriaali olisi parempi kuin toinen.”

Fiksusti käyttämällä niin puusta kuin esimerkiksi kivestä tai betonistakin voi Mattilan mielestä saada ympäristöystävällisen lopputuloksen.

KHO ei kuitenkaan löytänyt perusteita muuttaa hallinto-oikeuden aiempaa päätöstä, jonka mukaan puun käyttöä vaativat asemakaavamääräykset olivat maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia. Rakennustapaa koskevat määräykset eivät siis rajoitu vain rakennusten ulkoasuun.

Mattilalla ei ole mitään sitä vastaan, että Honkasuon rakennuksissa käytettäisiin puuverhoilua. Rungon materiaalin sanelua hän ei kuitenkaan käsitä, koska silloin suunnittelija ei voi valita itse sopivinta vaihtoehtoa kuhunkin kohteeseen.

”Vapaa kilpailu on meidän markkinataloudessamme aika pyhä asia, johon ei pitäisi puuttua muuten kuin hätätapauksessa. Yhteiskunnan innovaatiomoottoria laitetaan tällaisella toiminnalla pienemmille kierroksille.”

Puusta voi tehdä jopa kerrostaloja, ja Suomessa on myös vireillä useita puukerrostalohankkeita. Esimerkiksi Vantaan Kivistöön on tulossa Pohjoismaiden suurin puukerrostalo, jossa on lähes 200 asuntoa.

Honkasuolle, Helsingin Malminkartanon ja Vantaan Myyrmäen rajamaille, on tulossa noin 1 600 asukkaan asuinalue. Rakennusten on määrä valmistua vuoteen 2020 mennessä.

Kaupunki painottaa Honkasuolla ekologisesti kestävää rakentamista. Asuinalue muodostuu puiston ympärille rakennettavista omakotitaloista, pientaloista ja pienkerrostaloista.

http://www.metro.fi/uutiset/a1387810969474
Avatar
tekijänä RV
#73949
Täytyy kyllä sanoa että jo on nolo valitus!
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 207