Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arkkinikkari
#70372
Tasa- vs. harjakatto ei ole millään tavalla ajankohtainen väännön aihe tässä vaiheessa suunnittelua. Nyt mietitään talojen väliin jäävää tilaa, eli kuinka paljon rakennetaan, kuinka korkealle, minne autot tungetaan (sanonko minne), ja miten talot sijoitetaan ympäristöön. Kattoratkaisut, julkisivumateriaalit yms. ovat paljon myöhemmän vaiheen suunnitteluratkaisuja. Siinä mielessä oli virastolta iso virhe piirtää yhteen vaihtoehtoon sellaisia detaljeja, joita muissa vaihtoehdoissa ei oltu mietitty: ohjasi täälläkin keskustelua välittömästi väärään suuntaan.
tekijänä zeizei
#70391
Kazaam kirjoitti:
Helsingin Energia 3.7.2014 kirjoitti:
RAKENNAMME AURINKOVOIMALAN SUVILAHTEEN

Käynnistämme aurinkoenergiaohjelman, jossa rakennetaan aurinkovoimala Helsingin Suvilahteen. Samalla lanseerataan palvelu, jossa asiakas saa kuukausihinnalla oman paneelinsa tuotannon itselleen. Palvelu tulee ennakkomyyntiin tulevana syksynä, ja voimalaitos valmistuu keväällä 2015. Helsingin Energia sitoutuu rakentamaan kysynnän mukaan lisää aurinkoenergian tuotantoa.

Aurinkovoimalaitos rakennetaan Helen Sähköverkko Oy:n sähköaseman katolle, osoitteeseen Parrukatu 2. 1200 aurinkopaneelista muodostuvan voimalan teho on 300 kW, ja sen vuotuinen tuotantomäärä tulee olemaan noin 260 MWh, eli noin 130 kerrostalokaksion vuosikulutuksen verran. Suomen tämänhetkinen verkkoon kytketty aurinkosähkön tuotantokapasiteetti on arviolta noin 3000 kW, joten Helsingin Energian hanke kasvattaa koko Suomen aurinkosähkökapasiteettia noin 10 prosentilla.

...

Faktat:

- Paikkana Helsingin Suvilahti, Parrukatu 2, Helen Sähköverkko Oy:n sähköaseman katto.
- Voimalan teho on 300 kW. Kasvattaa koko Suomen verkkoon kytkettyä aurinkosähkötehoa noin 10 prosentilla.
- Arvioitu vuosituotanto 260 000 kWh. Energiamäärä vastaa noin 130 kerrostalokaksion sähkönkulutusta.
- Investoinnin arvo on noin 600 000 euroa. Voimala toteutetaan Ympäristöpenni-varoilla.
- Rakennustyöt aloitetaan syksyllä ja voimalaitos valmistuu keväällä 2015.
- Voimalasta voi hankkia oman henkilökohtaisen paneelin tuoton. Palvelun myynti aloitetaan syksyllä, jolloin tuotetiedot ja hinnat vahvistetaan. Ennakkovarauksien vastaanottaminen aloitetaan 3.7.2014.
Helsingin Energian tiedote

http://im.mtv.fi/image/3504520/landscap ... ilahti.png
Ottikos kukaan talolaisista oman nimikkopaneelin?

Itse otin yhden. Hinta kuussa on 4,40€, josta sitten vähennetään tuotto eli 1€/kk. Hienoa tässä on, että paneeleita lisätään kysynnän mukaan. Seuraava rakennuspaikka Helsinkiin onkin jo haussa ja paikkaa voi ehdottaa osoitteessa:

http://blogi.helen.fi/ehdota-paikkaa-uu ... oimalalle/
tekijänä Purkki^
#70455
Rakennuslehden juttu Malmin tornitaloista.
Malmin keskustaan suunnitteilla kaksi tornitaloa

Pohjois-Helsinkiin Malmille on suunnitteilla kaksi 13-kerroksista tornitaloa. Malmin bussiterminaalin kupeeseen kaavailtuihin rakennuksiin on tarkoitus tehdä asuntojen lisäksi toimistoja, liiketiloja ja hotelli.

Alueen vastavalmistuneessa asemakaavaluonnoksessa ehdotetaan lisää rakentamista myös muualle Latokartanontien ympäristöön. Tavoitteena on saada lisää asuntoja ja palveluja hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle ja samalla parantaa kaupunkikuvaa ja kulkuyhteyksiä.

Malmin vanha asema esitetään suojeltavaksi. Asemalle on kaavailtu pyöräilykeskusta, jonka palveluihin kuuluisivat esimerkiksi pyörien vuokraus, korjaus ja säilytys.

Suunnitelma on osa Helsingin tavoitetta tiivistää kaupunkirakennetta erityisesti raideliikenteen varressa.
http://www.rakennuslehti.fi/2014/10/mal ... ornitaloa/

Kuva
Kuva: Helsingin kaupunki
tekijänä hmikko
#70474
slette kirjoitti:Kuka ihme haluaa tuollaisten väri- ja kuviolasien takana asua...
Tämän vaiheen kuvilla ei liene paljoakaan tekemistä mahdollisen toteutuksen kanssa. Virastolla näyttää kylläkin olevan aika rohkea käsitys siitä, millaisilla kuvilla hankkeelle saa naapureiden suosiota.
tekijänä zeizei
#70477
HS kirjoitti:Suunnitelmat julki: Östersundom kasvaa Hämeenlinnan kokoiseksi
Pääkaupunkiseutu laajenee itään päin, kun Östersundomiin rakennetaan asunnot 70 000 asukkaalle.

Pääkaupunkiseutu alkaa kasvaa vihdoin myös idän suuntaan. Uudesta Östersundomin tytärkaupungista tulee Jätkäsaaren ja Kalasataman valmistuttua Helsingin suurin rakennuskohde 2030-luvulla.

Pitkään hiotuissa suunnitelmissa Porvoonväylän molemmille puolille rakennettaisiin asunnot noin 70 000 asukkaalle eli hieman suuremmalle joukolle kuin Hämeenlinnassa on kaupunkilaisia.

Uuden alueen asukkaat liikkuisivat etupäässä metrolla. Itämetro rakennettaisiin yhdellä kertaa valmiiksi vuosina 2026–2030.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1413867616923
Harmi että yhdyskuntarakennetta lähdetään taas hajauttamaan noin pahasti. Tässähän rakennetaan käytännössä uusi kaupunki, ei Helsinkiä.

Joukkoliikenne nojaisi toki metroon (Arvio jatkeesta 450M€), mutta alue jää Kehä 3:n taakse Vuosaartakin kauemmas, joten pitkä on metromatka. Kaiken lisäksi alueen halkoo moottoritie.
Avatar
tekijänä RV
#70487
zeizei kirjoitti:
HS kirjoitti:Suunnitelmat julki: Östersundom kasvaa Hämeenlinnan kokoiseksi
Pääkaupunkiseutu laajenee itään päin, kun Östersundomiin rakennetaan asunnot 70 000 asukkaalle.

Pääkaupunkiseutu alkaa kasvaa vihdoin myös idän suuntaan. Uudesta Östersundomin tytärkaupungista tulee Jätkäsaaren ja Kalasataman valmistuttua Helsingin suurin rakennuskohde 2030-luvulla.

Pitkään hiotuissa suunnitelmissa Porvoonväylän molemmille puolille rakennettaisiin asunnot noin 70 000 asukkaalle eli hieman suuremmalle joukolle kuin Hämeenlinnassa on kaupunkilaisia.

Uuden alueen asukkaat liikkuisivat etupäässä metrolla. Itämetro rakennettaisiin yhdellä kertaa valmiiksi vuosina 2026–2030.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1413867616923
Harmi että yhdyskuntarakennetta lähdetään taas hajauttamaan noin pahasti. Tässähän rakennetaan käytännössä uusi kaupunki, ei Helsinkiä.

Joukkoliikenne nojaisi toki metroon (Arvio jatkeesta 450M€), mutta alue jää Kehä 3:n taakse Vuosaartakin kauemmas, joten pitkä on metromatka. Kaiken lisäksi alueen halkoo moottoritie.
Milloin tämän rakentaminen oikein alkaa? -.- Tuolle asukasmäärälle tarvitaan tietenkin mittavat väyläparannukset (joita tarvittaisiin kyllä osittain jo nyt), Itämetron kustannusten lisäksi. Minulla ei ole mitään tätä projektia vastaan, mutta johan tässä on lähes 9 vuotta odotettu eikä edes kaavan kaavaa ole tehty! Pari bussilinjaa ja omakotitaloa Karhusaareen ja that's it... On muistettava, että tähän hankkeeseen kytkeytyy myös saumattomasti Itäväylän/Kehä I:n liittymä (josta viisas olisi vaihtoehto Kaukalo - Hämeenlinnan kokoisen kaupungin välinen liikenne ainakin saisi liikkua estoitta. Metro olisi ehdottomasti viisasta mielestäni vetää Sataman kautta.
tekijänä sekovene
#70506
RV kirjoitti:Milloin tämän rakentaminen oikein alkaa?
Toivottavasti ei koskaan. Olen zeizein kanssa ihan samaa mieltä.
RV kirjoitti:Metro olisi ehdottomasti viisasta mielestäni vetää Sataman kautta.
Pitäisi vissiin väsätä aika hankalat eritasosysteemit, jos haluaa halkaista sataman metroradalla. Kyllä tuo Mellunmäen kautta menevä linjaus on tässä tapauksessa järkevämpi, vaikka ei sekään järkevä ole.
Avatar
tekijänä RV
#70509
sekovene kirjoitti:
RV kirjoitti:Milloin tämän rakentaminen oikein alkaa?
Toivottavasti ei koskaan. Olen zeizein kanssa ihan samaa mieltä.
RV kirjoitti:Metro olisi ehdottomasti viisasta mielestäni vetää Sataman kautta.
Pitäisi vissiin väsätä aika hankalat eritasosysteemit, jos haluaa halkaista sataman metroradalla. Kyllä tuo Mellunmäen kautta menevä linjaus on tässä tapauksessa järkevämpi, vaikka ei sekään järkevä ole.

Satamaanhan on jo olemassa raide, se ei ole vain täysin käyttökelpoinen täydentämättä. Mellunmäestä sen sijaan vetäisin metron Jakikseen ja Hakunilaan.
tekijänä sekovene
#70515
RV kirjoitti:Satamaanhan on jo olemassa raide, se ei ole vain täysin käyttökelpoinen täydentämättä. Mellunmäestä sen sijaan vetäisin metron Jakikseen ja Hakunilaan.
Se ei tosiaan ole käyttökelpoinen, koska kaikki risteykset ovat tasoristeyksiä. Eli koko roska pitäisi rakentaa uudestaan esim. siltana. Tavallaan olisi kyllä hyvä, jos autolauttojen matkustajaterminaalit siirrettäisiin Vuosaareen, jolloin metrokin kannattaisi jatkaa sinne. Östersundomiin metro on kuitenkin huomattavasti halvempi vetää Mellunmäen kautta, Jakomäkeen ja Hakunilaan sitä ei saa käännettyä sitten millään.
Avatar
tekijänä RV
#70531
sekovene kirjoitti:
RV kirjoitti:Satamaanhan on jo olemassa raide, se ei ole vain täysin käyttökelpoinen täydentämättä. Mellunmäestä sen sijaan vetäisin metron Jakikseen ja Hakunilaan.
Se ei tosiaan ole käyttökelpoinen, koska kaikki risteykset ovat tasoristeyksiä. Eli koko roska pitäisi rakentaa uudestaan esim. siltana. Tavallaan olisi kyllä hyvä, jos autolauttojen matkustajaterminaalit siirrettäisiin Vuosaareen, jolloin metrokin kannattaisi jatkaa sinne. Östersundomiin metro on kuitenkin huomattavasti halvempi vetää Mellunmäen kautta, Jakomäkeen ja Hakunilaan sitä ei saa käännettyä sitten millään.
No voihan Mellunmäestä lähteä hyvinkin Itiksen tapainen haara. Mutta älä unohda Vuosaaren sataman ja voimalan valtavaa määrää työntekijöitä! Kyllä tällaiselle linjalle riittäisi matkustajia, eikä sillat varmastikaan häiritse teollisuusalueella ketään. Ja - voihan Itäsalmen metron vetää tietty Mellunmäen kautta ja Vuokin linjaa vain jatkaa aseman verran satamaan, mutta Jakis ja Hakunila, kaksi melkoisen eristäytynyttä mutta väkirikasta saareketta, olisi tyhmä olla yhdistämättä verkostoon.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1413955438559

Toinen juttu: 10 000 asukkaan kaupunginosa uhkaa jäädä rakentumatta 100 ei-uhanalaisen yleisen linnun pesinnän ja jonkun Natura-pelleilyn vuoksi. Voi voi voi... Muualla koko 70 000 asukkaan mesta olisi jo pystyssä.
tekijänä Arska103.5
#70558
RV kirjoitti:johan tässä on lähes 9 vuotta odotettu eikä edes kaavan kaavaa ole tehty!
No nythän se kaava on hyväksymistä ja valituskierrosta vaille valmis. Kun kyseessä on kolmen kunnan yhteisprojekti, niin luottamusmiehet vain luottavat ja joko hyväksyvät kaavan sellaisenaan tai sitten odotetaan seuraavat yhdeksän vuotta...

Tosin aikuisten oikeasti ei tuosta koskaan tule mitään, alueen infra maksaa about 2 miljardia ja päälle sitten 450 miljoonaa Itämetron jatkeeseen. Koska tontinluovutustuloja ei tule lähellekään riittävästi, vaan tuolle käy niin kuin Koivusaaren hienolle le Corbusier -henkiselle kaavalle, laitetaan naftaliiniin.
tekijänä sekovene
#70573
RV kirjoitti:No voihan Mellunmäestä lähteä hyvinkin Itiksen tapainen haara. Mutta älä unohda Vuosaaren sataman ja voimalan valtavaa määrää työntekijöitä! Kyllä tällaiselle linjalle riittäisi matkustajia, eikä sillat varmastikaan häiritse teollisuusalueella ketään. Ja - voihan Itäsalmen metron vetää tietty Mellunmäen kautta ja Vuokin linjaa vain jatkaa aseman verran satamaan, mutta Jakis ja Hakunila, kaksi melkoisen eristäytynyttä mutta väkirikasta saareketta, olisi tyhmä olla yhdistämättä verkostoon.
Se valtava työpaikkamäärä on noin 4000, mikä ei ole alkuunkaan riittävästi metroaseman rakentamiselle varsinkin kun asukkaita ei ole ollenkaan. Autolauttoja varten asema kannattaisi ehkä rakentaa. Ei siksi, että matkustajamäärä sitä vieläkään edellyttäisi, mutta jotta autolautat saataisiin pois Katajannokalta, Eteläsatamasta ja Jätkäsaaresta. Silta ei tosiaan satamassa haittaa mitään, mutta kallista sen rakentaminen olisi matkustajamääriin suhteutettuna.

Piirrä ihmeessä auki nuo Jakomäen ja Hakunilan metrohaarat.
Viimeksi muokannut sekovene, 25.10.14 12:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 207