- 31.08.06 00:33
#6770
MAASTRICHT on 119,000 asukkaan kaupunki Alankomaiden eteläisimmässä kolkassa Limburgin provinssissa Belgian ja Saksan puristuksessa. Sen "15 minutes of fame" on ollut EU:n historian tärkeimpiin kuuluva Maastrichtin-sopimus, mutta muuta kaupungista ei juuri kukaan tiedäkään - jos sitäkään. Tänne siis päädyin viettämään syyslukukautta 2006 joulukuuhun saakka opiskelijavaihdossa.
Kolme viettämääni päivää täällä ovat olleet elämäni parasta aikaa tähän asti ja vaikka loppuvuosi olisikin pelkkää kärsimystä, en valittaisi tänne tulemistani. Toivottavasti pidätte kuvista ja kaupungista - tulette nimittäin näkemään Maastrichtia paljon. Olen nimittäin menettänyt sydämeni tälle paikalle. En ole koskaan ollut yhtä sympaattisessa paikassa tai tavannut näin paljon mukavia ihmisiä, joiden kanssa onkin juhlittu kuin vanhat tutut.
Nopeaa tietoa itse kaupungista:
- Vanhin hollantilainen kaupunki, roomalaisten perustama 50 eKr. Myös ensimmäinen kaupunki, joka sai keskiajalla kaupunkioikeudet.
- Rakennettu Maas-joen varrelle, joka jakaa kaupungin kahtia.
- Kantakaupungissa yhteensä 1400 suojeltua rakennusta
- Informaatiota lisää täältä http://en.wikipedia.org/wiki/Maastricht
- Opiskelupaikkani http://en.wikipedia.org/wiki/Universiteit_Maastricht
28.8.2006 saavuin sateen ja ukkosmyrskyjen piiskaamaan Amsterdamiin, josta jatkoin junalla maaseudun halki Maastrichtiin. Olin väsynyt ja ärsyyntynyt. Pääkaupunkiseudun vanhoja paikallisjunia muistuttava juna oli likainen ja sen ominaiset tuoksut sekottuivat edessä Burger King ateriaansa syövän perheen majoneesin hajuun. Amsterdam Centraal, kaupungin päärautatieasema, oli ollut oikea maanpäälinen helvetti, pelkkää tunnelimaista labyrinttia, jonka halki olin juossut matkatavarat perässä paikasta toiseen täydessä kiiressä koska lento oli myöhästynyt Helsingin päässä liikenteen takia.
Viimeinkin klo 14.00 paikallista aikaa saavuin päämäärääni. Tässä hieman kuvia, joita olen ehtinyt napsia keskustan ulkopuolelta jotka näyttävät hieman miltä hiljaisemmat aluet kaupugnissa näyttävät. Jatkossa postaukset tulevat sisältämään paremmin selittelyä. Keskusta luonnollisesti on mielenkiintoisempi omalta osaltaan, mutta täällä riittää vaikka kuinka monta viehättävää pikkukatua ja kujaa.
Grote Graacht, katu kantakaupungin ulkoreunalla, joka johtaa eräälle kaupungin tärkeimmistä toreista. Sen varrella sijaitsee sulassa sovussa muiden putiikkien kanssa välinekauppa, videokauppa ja ”kahvikauppa”.
Hollanti on tunnetu pyöräilijöistään. Heitä tosiaankin riittää kaikkialla ja miksipäs ei? Joka paikassa heille on varattu omat kaistat autojen puolen vierestä – jopa liikenneympyröissä – ja pyörällä tosiaankin pääsee kätevästi ja nopeasti kaikkialle. Yllätyin eniten siitä miten suosittuja skootterit sekä vanhan malliset mopedit ovat. Suomessa kun on tottunut näkemään niiden päällä lähinnä teinejä. Täällä niillä ajavat kaiken ikäiset sukupuoleen katsomatta. Noin 80-vuotias mummo mopedin päällä ilman kypärää baanalla oli melko eksoottinen näky.
Kiinalainen koristelu sulassa sovussa hollantilaisen 1800-luvun rakennuksen kanssa.
Samaa katua hieman lähempänä keskustaa.
Kattoja. Jotenkin kulunut ulkonäkö on mielestäni vanhemmissa rakennuksissa parempi kuin viimeistelty maalipinta.
Terasseja ja kahviloita lienee kaupungissa satoja, myös keskustan ulkopuolella. Tämä ei näemmä ollut vielä ihan auki.
Taustalla näkyvä torni kuuluu Universiteit Maastrichtin oikeustieteiden tiedekunnalle. Rakennus on entinen keskiaikainen luostari.
Ja tässä tuo vanha luostari.
Näkymä parvekkeelta lähiöihin päin. Mukana myös yksi kaupungin monista kirkoista.
Iltainen myrskyrintama opsikelija-asuntojen takana kuvattuna parvekkeelta.
Kyllähän näitä kuvia vielä riittäisi, mutta annetaan nyt olla tässä toistaiseksi. Parhaat paikat on vielä näyttämättä ja löytämättä. Itse asiassa tämän postauksen kaikki kuvat on taidettu ottaa viideltä kadulta. Keskusta on hieman erilainen myös tyyliltään.
Kolme viettämääni päivää täällä ovat olleet elämäni parasta aikaa tähän asti ja vaikka loppuvuosi olisikin pelkkää kärsimystä, en valittaisi tänne tulemistani. Toivottavasti pidätte kuvista ja kaupungista - tulette nimittäin näkemään Maastrichtia paljon. Olen nimittäin menettänyt sydämeni tälle paikalle. En ole koskaan ollut yhtä sympaattisessa paikassa tai tavannut näin paljon mukavia ihmisiä, joiden kanssa onkin juhlittu kuin vanhat tutut.
Nopeaa tietoa itse kaupungista:
- Vanhin hollantilainen kaupunki, roomalaisten perustama 50 eKr. Myös ensimmäinen kaupunki, joka sai keskiajalla kaupunkioikeudet.
- Rakennettu Maas-joen varrelle, joka jakaa kaupungin kahtia.
- Kantakaupungissa yhteensä 1400 suojeltua rakennusta
- Informaatiota lisää täältä http://en.wikipedia.org/wiki/Maastricht
- Opiskelupaikkani http://en.wikipedia.org/wiki/Universiteit_Maastricht
28.8.2006 saavuin sateen ja ukkosmyrskyjen piiskaamaan Amsterdamiin, josta jatkoin junalla maaseudun halki Maastrichtiin. Olin väsynyt ja ärsyyntynyt. Pääkaupunkiseudun vanhoja paikallisjunia muistuttava juna oli likainen ja sen ominaiset tuoksut sekottuivat edessä Burger King ateriaansa syövän perheen majoneesin hajuun. Amsterdam Centraal, kaupungin päärautatieasema, oli ollut oikea maanpäälinen helvetti, pelkkää tunnelimaista labyrinttia, jonka halki olin juossut matkatavarat perässä paikasta toiseen täydessä kiiressä koska lento oli myöhästynyt Helsingin päässä liikenteen takia.
Viimeinkin klo 14.00 paikallista aikaa saavuin päämäärääni. Tässä hieman kuvia, joita olen ehtinyt napsia keskustan ulkopuolelta jotka näyttävät hieman miltä hiljaisemmat aluet kaupugnissa näyttävät. Jatkossa postaukset tulevat sisältämään paremmin selittelyä. Keskusta luonnollisesti on mielenkiintoisempi omalta osaltaan, mutta täällä riittää vaikka kuinka monta viehättävää pikkukatua ja kujaa.
Grote Graacht, katu kantakaupungin ulkoreunalla, joka johtaa eräälle kaupungin tärkeimmistä toreista. Sen varrella sijaitsee sulassa sovussa muiden putiikkien kanssa välinekauppa, videokauppa ja ”kahvikauppa”.
Hollanti on tunnetu pyöräilijöistään. Heitä tosiaankin riittää kaikkialla ja miksipäs ei? Joka paikassa heille on varattu omat kaistat autojen puolen vierestä – jopa liikenneympyröissä – ja pyörällä tosiaankin pääsee kätevästi ja nopeasti kaikkialle. Yllätyin eniten siitä miten suosittuja skootterit sekä vanhan malliset mopedit ovat. Suomessa kun on tottunut näkemään niiden päällä lähinnä teinejä. Täällä niillä ajavat kaiken ikäiset sukupuoleen katsomatta. Noin 80-vuotias mummo mopedin päällä ilman kypärää baanalla oli melko eksoottinen näky.
Kiinalainen koristelu sulassa sovussa hollantilaisen 1800-luvun rakennuksen kanssa.
Samaa katua hieman lähempänä keskustaa.
Kattoja. Jotenkin kulunut ulkonäkö on mielestäni vanhemmissa rakennuksissa parempi kuin viimeistelty maalipinta.
Terasseja ja kahviloita lienee kaupungissa satoja, myös keskustan ulkopuolella. Tämä ei näemmä ollut vielä ihan auki.
Taustalla näkyvä torni kuuluu Universiteit Maastrichtin oikeustieteiden tiedekunnalle. Rakennus on entinen keskiaikainen luostari.
Ja tässä tuo vanha luostari.
Näkymä parvekkeelta lähiöihin päin. Mukana myös yksi kaupungin monista kirkoista.
Iltainen myrskyrintama opsikelija-asuntojen takana kuvattuna parvekkeelta.
Kyllähän näitä kuvia vielä riittäisi, mutta annetaan nyt olla tässä toistaiseksi. Parhaat paikat on vielä näyttämättä ja löytämättä. Itse asiassa tämän postauksen kaikki kuvat on taidettu ottaa viideltä kadulta. Keskusta on hieman erilainen myös tyyliltään.
Viimeksi muokannut Toni, 18.09.06 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
We shape our cities, then they shape us. -Winston Churchill