- 07.01.12 15:35
#43599
Joku joskus muistaakseni huuteli lisäkuvia Segesvárista (rom. Sighisoara), joten pistetään tänne kolmisenkymmentä kuvaa viideltä eri reissulta Transilvaniaan. Historiallisesti alue on kuulunut lähes aina Unkariin, joka menetti alueen 1. maailmansodan myllerryksessä. Nykyisin alueella asuu romanialaisten lisäksi noin 3 miljoonaa unkarilaista, reilut 100 000 saksilaista ja epämääräinen määrä mustalaisia.
Aradin (rom. Arad) kaupunki on unkarilaisille tärkeä Aradin marttyyrien takia, jotka teloitettiin 1849 Itävallan vastaisissa kapinoissa. Kapinoitsijoiden tavoitteet omasta kuningaskunnasta saavutettiin 1867. Nykyisin Arad on hiljainen, noin Turun kokoinen provinsiaalinen kylä lähellä Unkarin rajaa etelässä, joka ei tarjoa turistille oikein mitään:
Kolozsvár (rom. Cluj-Napoca) on Transilvanian suurin kaupunki ja myös suuri unkarilaiskeskityymä. Siellä on mm. unkarilainen yliopisto, jossa voi opiskella pääaineena suomea. Turistille Kolozsvár on muihin Transilvanian kohteisiin verrattuna sikäli hyvä, että se tarjoaa suuren kaupungin etuja, kuten vilkkaan yöelämän ja paljon kauppoja. Tosin Transilvania ei liene ykköskohde moiselle, sillä alueen upea luonto ja kuvankauniit kylät vievät mielenkiinnon. Tässä kuitenkin pari tilannekuvaa Kolozsvárista:
Nagyváradissa (rom. Oradea), joka sijaitsee aivan Unkarin rajalla pohjoisessa, kävin kuuntelemassa paikallisen unkarilaispuolueen kuulumisia (saavat maanlaajuisesti vaaleissa 15-20% äänistä ja puolueeseen kuuluu koko poliittisen kentän kirjo punavihreistä IKL-pappeihin. Ainoa yhdistävä tekijä on ajatus unkarilaisten etujen ajaminen). Kamera jäi kotiin, joten lainataan kaverin kuvaa keskusaukiolta samalta reissulta:
Sitten Nagyszebeniin (rom. Sibiu), jonka keskusta koki täydellisen remontin 2008 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden johdosta. Täällä ei enää unkarilla pärjää, onhan kysessä Transilvanian saksien vanha "pääkaupunki". Saksilaiset tulivat alueelle Unkarin kuninkaan maksamana rakentamaan linnoituksia vihulaisia vastaan ja turvaamaan Unkarin rajoja. Saksilaisista on olemassa kaikenlaisia tarinoita, joista yksi mielenkiintoisimmista on lähihistorian suurin ihmiskauppa: Romanian kommunistidiktatuurin väitetään myyneen satatuhatta saksilaista Länsi-Saksaan á 10 000 Saksan markkaa / lärvi.
Jokin ajomatka johti kuitenkin Draculan eli Vlad Tepeksen linnaan Törcsváriin (rom. Bran), joka sijaitsee Brassón (rom. Brasov) lähellä. Kuten arvata saattaa, ei Transilvaniassa voi välttyä Draculalta. Linna oli aika tylsä, noh, millaisia linnat nyt ovat. Paikka oli kuitenkin upea vuorella, vaikka tosin Transilvania ja Brassoonkin seutu on täynnä hienompia linnoja:
Sitten itse Brassón kaupunkiin. Tämä on todennäköisesti Romaniassa matkustaneille kaikista tutuin paikka, sillä tänne pääsee Bukarestistakin järkevässä, muutaman tunnin ajassa.
Sitten Segesváriin (rom. Sighisoara). Vaikka paikalliset eri kaupungeissa tuntuivat jatkuvasti nokittelevan siitä, että mikä mahtaa olla se Transilvanian kaunein kaupunki, on se mielestäni ehdottomasti tämä. Kaupunki on keskiaikainen linnoitus, joka on rakennettu vuoren päälle, eikä siellä ole yhtään uutta rakennusta.
Oheisessa kuvassa vielä leidi Draculan synnyintalon edessä.
Sitten Transilvanian saksilaisten linnoituskaupunkeja. Niitähän oli muistaakseni seitsemän, joista kolmessa tuli käytyä. Paikalliset olivat lähinnä mustalaisia, ja yksi elämäni hämmentävimmistä paikoista oli kupponen espressoa kylän miesten baarissa Kőhalomissa. Oli arkinen keskipäivä ja kylän ainoa baari oli täynnä turkisliiveihin ja lierihattuihin pukeutuneita paikallisia ukkoja, jotka lauloivat ja polttivat sätkiä. Meidän ohjattiin takahuoneeseen työntekijöitten taukotilaan, jossa nautimme ihan Illyn espressokoneesta tulleet, noin 10 eurosentin hintaiset espressot. Sellaista.
1. Kőhalom (rom. Rupea, saks. Reps)
2. Szászfehéregyháza (rom. Viscri, saks. Deutschweißkirch)
Asfalttiahan ei Transilvanian pöndellä ole. Muita turisteja (saksaa horisivat) oli silti paikalle löytänyt:
3. Szászkézd (rom. Saschiz, saks. Keisd)
Sitten vähän fiilistelykuvia ajomatkoilta:
Aradin (rom. Arad) kaupunki on unkarilaisille tärkeä Aradin marttyyrien takia, jotka teloitettiin 1849 Itävallan vastaisissa kapinoissa. Kapinoitsijoiden tavoitteet omasta kuningaskunnasta saavutettiin 1867. Nykyisin Arad on hiljainen, noin Turun kokoinen provinsiaalinen kylä lähellä Unkarin rajaa etelässä, joka ei tarjoa turistille oikein mitään:
Kolozsvár (rom. Cluj-Napoca) on Transilvanian suurin kaupunki ja myös suuri unkarilaiskeskityymä. Siellä on mm. unkarilainen yliopisto, jossa voi opiskella pääaineena suomea. Turistille Kolozsvár on muihin Transilvanian kohteisiin verrattuna sikäli hyvä, että se tarjoaa suuren kaupungin etuja, kuten vilkkaan yöelämän ja paljon kauppoja. Tosin Transilvania ei liene ykköskohde moiselle, sillä alueen upea luonto ja kuvankauniit kylät vievät mielenkiinnon. Tässä kuitenkin pari tilannekuvaa Kolozsvárista:
Nagyváradissa (rom. Oradea), joka sijaitsee aivan Unkarin rajalla pohjoisessa, kävin kuuntelemassa paikallisen unkarilaispuolueen kuulumisia (saavat maanlaajuisesti vaaleissa 15-20% äänistä ja puolueeseen kuuluu koko poliittisen kentän kirjo punavihreistä IKL-pappeihin. Ainoa yhdistävä tekijä on ajatus unkarilaisten etujen ajaminen). Kamera jäi kotiin, joten lainataan kaverin kuvaa keskusaukiolta samalta reissulta:
Sitten Nagyszebeniin (rom. Sibiu), jonka keskusta koki täydellisen remontin 2008 Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden johdosta. Täällä ei enää unkarilla pärjää, onhan kysessä Transilvanian saksien vanha "pääkaupunki". Saksilaiset tulivat alueelle Unkarin kuninkaan maksamana rakentamaan linnoituksia vihulaisia vastaan ja turvaamaan Unkarin rajoja. Saksilaisista on olemassa kaikenlaisia tarinoita, joista yksi mielenkiintoisimmista on lähihistorian suurin ihmiskauppa: Romanian kommunistidiktatuurin väitetään myyneen satatuhatta saksilaista Länsi-Saksaan á 10 000 Saksan markkaa / lärvi.
Jokin ajomatka johti kuitenkin Draculan eli Vlad Tepeksen linnaan Törcsváriin (rom. Bran), joka sijaitsee Brassón (rom. Brasov) lähellä. Kuten arvata saattaa, ei Transilvaniassa voi välttyä Draculalta. Linna oli aika tylsä, noh, millaisia linnat nyt ovat. Paikka oli kuitenkin upea vuorella, vaikka tosin Transilvania ja Brassoonkin seutu on täynnä hienompia linnoja:
Sitten itse Brassón kaupunkiin. Tämä on todennäköisesti Romaniassa matkustaneille kaikista tutuin paikka, sillä tänne pääsee Bukarestistakin järkevässä, muutaman tunnin ajassa.
Sitten Segesváriin (rom. Sighisoara). Vaikka paikalliset eri kaupungeissa tuntuivat jatkuvasti nokittelevan siitä, että mikä mahtaa olla se Transilvanian kaunein kaupunki, on se mielestäni ehdottomasti tämä. Kaupunki on keskiaikainen linnoitus, joka on rakennettu vuoren päälle, eikä siellä ole yhtään uutta rakennusta.
Oheisessa kuvassa vielä leidi Draculan synnyintalon edessä.
Sitten Transilvanian saksilaisten linnoituskaupunkeja. Niitähän oli muistaakseni seitsemän, joista kolmessa tuli käytyä. Paikalliset olivat lähinnä mustalaisia, ja yksi elämäni hämmentävimmistä paikoista oli kupponen espressoa kylän miesten baarissa Kőhalomissa. Oli arkinen keskipäivä ja kylän ainoa baari oli täynnä turkisliiveihin ja lierihattuihin pukeutuneita paikallisia ukkoja, jotka lauloivat ja polttivat sätkiä. Meidän ohjattiin takahuoneeseen työntekijöitten taukotilaan, jossa nautimme ihan Illyn espressokoneesta tulleet, noin 10 eurosentin hintaiset espressot. Sellaista.
1. Kőhalom (rom. Rupea, saks. Reps)
2. Szászfehéregyháza (rom. Viscri, saks. Deutschweißkirch)
Asfalttiahan ei Transilvanian pöndellä ole. Muita turisteja (saksaa horisivat) oli silti paikalle löytänyt:
3. Szászkézd (rom. Saschiz, saks. Keisd)
Sitten vähän fiilistelykuvia ajomatkoilta: